Mazda - Historia - Modele

Mazda - Historia - Modele

Mazda - marka przyjazna każdemu kierowcy

Nawiązując do przyjemności z jazdy Mazda w 2002 r. ukuła hasło „zoom-zoom”, które stało się jest filozofią. Kwatera główna producenta samochodów znajduje się w Hiroshimie.

Mazda - Historia



Historia Mazdy zaczyna się w 1920 r. kiedy to Jujiro Matsuda z grupą inwestorów zakłada Toyo Cork Kogyo i produkuje obrabiarki. Pierwsze pojazdy pojawiły się w 1931 r. Było to specyficzne połączenie motoru i samochodu. Trójkołowe automobile nazwano Mazda-go.

Już w 1934 r. nieoficjalnie przyjęto nazwę Mazda. Nawiązywała ona do Ahura-Mazdy, staroperskiego bóstwa. W wolnym tłumaczeniu Pan Mądry lub Pan Wszystkowiedzący to najwyższe bóstwo w religiach irańskich. Logo Mazdy przez lata ulegało przeobrażeniom.

W 1936 r. symbolem, który charakteryzował pojazdy Mazda był znak nazwany Flying-M. Symbolizował wartości jak wydajność, zwinność i szybkość.

Wybuch II wojny światowej spowolnił prace nad pierwszym samochodem osobowym pod szyldem Mazda. Zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę zniszczyło połowę fabryki. Po jej odbudowie wrócono do prac nad samochodem.

W 1960 r. Mazda prezentuje model R360. Był to pierwszy pojazd japońskiego producenta, który miał 4 koła. Mały, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 0,35 l palił zaledwie 3,1 litra paliwa na setkę.

W 1967 r. na rynek trafia Cosmo Sports 110S. Mazda zaprezentował swój pierwszy samochód z silnikiem rotacyjnym (Wankla) nad którym pracowała od lat. Był to przełomowy rok dla Mazdy, gdyż wówczas zaczęto eksportować samochody do Europy. 3 lata później Mazda rozpoczęła podbój Stanów Zjednoczonych. Niektóre modele Mazdy z silnikiem rotacyjnym były nazywane „giant killers”, gdyż ich osiągi dorównywały wielkim motorom V8.

Japoński producent oficjalnie przyjął słowo mazda za swój znak rozpoznawczy dopiero w 1975 r

Mazda RX-7 - model z silnikiem Wankla

Mazda RX-7 trafia na rynek w 1978 r. Było to kultowe już coupe łączące wysoką jakość z fenomenalnymi osiągami. Rotacyjny silnik Wankla, który produkowała Mazda święcił wówczas triumfy.

W 1987 r. na świat przyszło kolejne bardzo udane dziecko od koncernu Mazda. MX-5, która nawiązywała do brytyjskich klasycznych małych samochodów, przeszła do historii jako najczęściej kupowany roadster na świecie. W Ameryce Mazda MX-5 sprzedawana była jako Miata. W ojczystym kraju znana jest jako Eunos Roadster. Mazda pokazała to małe cudo, gdy kończyła się era roadsterów. Na rynku był praktycznie jeden konkurent – Alfa Romeo Spider. Podobnych samochodów trzeba było szukać 10 lat wcześniej. Wtedy królował MG B, Triumph TR7, Triumph Spitfire czy Fiat Spider. Mazda MX-5 prowadzi się bardzo naturalnie dzięki rozkładowi masy 50:50. Jeremy Clarkson w 2009 r. napisał o MX-5, że nic nie może dać więcej satysfakcji i radości z jazdy na drodze.

Mazda - gama modelowa

Obecnie Mazda sprzedaje takie modele jak 2,3,5,6, CX-3, CX-5 czy CX-9. Wcześniej była znana np. Mazda 232 czy 626.

Na całym świecie Mazda posiada 19 fabryk. Dwie główne znajdują się w

Hiroszimie i Hofu. Fabryka w Hiroszimie to jeden z największych kompleksów tego typu na świecie. Rocznie fabrykę opuszcza blisko 0,5 mln samochodów. Zakład w Hofu nie jest o wiele gorszy. Tutaj Mazda produkuje ok. 0,4 mln aut rocznie

Zobacz inne modele Mazdy:

Mazda 3
Mazda mx 5
Mazda CX-4
Mazda 6
Mazda RX-9


samochody sportowe samochody miejskie

mazda

Więcej o:

mazda

  • Toyota skorzysta z technologii Mazdy

    Toyota i Mazda jakiś czas temu podjęły współpracę. Powody są oczywiste, chodzi o redukcję kosztów. Pierwsze postanowienia umowy poznaliśmy pod koniec zeszłego roku. Toyota udostępniła Maździe własną technologie hybrydową na potrzeby oferowanego na rynku japońskim modelu 3 SKYACTIV-HYBRID. Mazda 2

  • Nowa Mazda 3 - "nowa era w dziejach Mazdy"

    Nowa Mazda 3 będzie dostępna jako hatchback oraz sedan. Trójka w nadwoziu hatchback mierzy 4459 mm długości (+6 mm), 1797 mm szerokości i 1440 mm wysokości. Sedan na długość urósł o 77 mm do 4662 mm i stał się o 5 mm wyższy. Mazda chwali się rozstawem osi, który wynosi aż 2725 mm i plasuje nową

  • Mazda Design 2014 | Polacy projektują dla Mazdy

    Koncept Hazumi | Nowa Mazda Nr 2 Obowiązywały dwie kategorie tematyczne: suknia wieczorowa Kodo (909 projektów) i samochód luksusowy Mazda (328 projektów). Wyboru zwycięskich prac dokonało jury pod przewodnictwem Janusza Kaniewskiego wykładowca Instituto Europeo di Design w Turynie i Royal College

  • Tokio 2011 | i-ELOOP Mazdy

    Która generacja Mazdy 626/Mazdy 6 podoba Ci się najbardziej? Mazda znana jest ze stosowania nietypowych rozwiązań. Przykładów nie trzeba daleko szukać, wystarczy wspomnieć silniki Wankla (m.in. w RX-7, RX8), czy skrętną tylną oś oferowaną niegdyś w modelu 626. Teraz dojdzie do tego układ

  • Biante "by Mazda"

    Miałbym spory problem, gdyby ktoś pokazał mi zdjęcie nowej Mazdy zrobione od przodu i zasłonił znaczki. Jest pewne podobieństwo do modeli Peugeota: wysoko zaczynająca się maska, jej przejście w słupki A, tylne lampy zachodzące na bok jak w 1007, co wraz z odsuwanymi drzwiami potęguje wrażenie

  • Nadjeżdża Mazda CX-5

    ) oraz ręczna i automatyczna skrzynia biegów nowej generacji (obydwie o 6 przełożeniach) z rodziny Skyactiv. Drugą z atrakcji stoiska Mazdy podczas salonu we Frankfurcie (13-25 września) będzie "trójka" po faceliftingu. Drobne poprawki stylistyczne, mniejszy apetyt, dopracowane nastawy zawieszenia i lepsze

  • Mazda Skyactiv | Mazda pracuje nad Dieslem

    Nowa Mazda 3 | Delikatny makijaż Plan wprowadzenia nowych jednostek wysokoprężnych przez Mazdę trochę się opóźnia. Nowa gama silników miała się pojawić pięć lat temu, ale temat jeszcze nie umarł. Przedstawiciele japońskiej marki nie zamierzają się poddawać. Firma nadal pracuje nad czystszymi

  • Mazdą do miasta

    W pogoni za obniżaniem zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin Mazda postanowiła poszerzyć swoją ofertę o najmniejszą "jedynkę". Dopracowana aerodynamika, niska masa oraz 1,3-litrowy silnik z system start-stop i 6-biegową skrzynią mają zagwarantować nie tylko mały apetyt na paliwo, ale i emisję

Copyright © Agora SA