Citroen - Historia - Modele

Citroen - Historia - Modele

Citroen - marka popularna na polskich drogach

Citroen produkuje samochody w których kręgosłupy podróżujących nie odczuwają mankamentów polskich dróg. Wszystko dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu z którego znana jest ta francuska marka.

Obecnie Citroen jest częścią koncernu PSA, który stworzył wspólnie z Peugeotem. Logo Citroena prezentuje zazębienie daszkowe, które wiąże się z twórcą marki. André Gustave Citroën podróżując przez Polskę wszedł w posiadanie patentu, który pozwolił mu produkować maszyny do obróbki właśnie kół zębatych daszkowych.

André na początku XX wieku założył Engrenages Citroën i wytwarzał koła zębate. W tym czasie rozwijała się motoryzacja, więc Citroen mógł się zająć zaspokajaniem sporego popytu na koła zębate i inne części do samochodów. Przekładnie Citroena można było znaleźć w większości francuskich samochodów, a nawet w Rolls-Royce’ach. Jedna znalazła się również w sterze Titanica.

Citroen Typu A i Typu B

Młody Citroen w 1908 r. porzucił przekładnie i przejął fabrykę Mors, która produkowała samochody. Francuz dzięki swojemu doświadczeniu mocno rozkręcił fabrykę. W 1913 r. wyjeżdżało z niej ponad 100 aut miesięcznie.

Po tym jak Citroen wybrał się do Stanów Zjednoczonych spotkał się z Henry Fordem. Zobaczył tam linię montażową i dostrzegł w niej potencjał. Po I wojnie światowej zainwestował w motoryzację.

Pierwszy Citroen Typ A zaczął być produkowany w 1919 r. Dzięki kampanii marketingowej w ciągu pół miesiąca zebrano aż 16 tysięcy zamówień na ten automobil. Zwieńczeniem kampanii był ogromny napis na wieży Eiffla. 250 tys. żarówek ułożyło się w napis Citroen.

Citroen oprócz produkcji samochodów zajmował się finansowaniem ich zakupów, ubezpieczeniem, a nawet sprzedawaniem resoraków.

Model B ujrzał światło dzienne w 1921 r. Ten mały i tani samochód był napędzany silnikiem 1,45 l. Wkrótce pojawił się jeszcze mniejszy Citroen, model C przeznaczony dla kobiet. Ten samochodzik dysponował mocą 11 koni mechanicznych i tylko hamulcami na tylne koła.

W tamtym czasie większość marek reklamowała się przez sport. Ale nie Citroen, który stwierdził, że najlepszą reklamą będzie jakość i niezawodność jego samochodów. Na potwierdzenie swoich słów w 1933 r. losowo wybrany Citroen z taśmy jadąc non stop 133 dni pokonał 300 tys. km.

André Citroen zmarł w 1935 r. Przedsiębiorstwo przejął Édouard Michelin ratując 250 tys. miejsc pracy.

Citroen rozwija ofertę

W 1949 r. Citroen pokazuje brzydkie kaczątko. 2CV miał dwucylindrowego boksera chłodzonego powietrzem. Wyróżniał się zawieszeniem opartym na wahaczach i sprężynach. Produkowano go aż do 1990 r.

Inny legendarny samochód Citroen pokazał w 1974 r. CX charakteryzował się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza. W 1975 r. Citroen CX zdobył tytuł samochodu roku.

W XXI wieku pojawił się Citroen C5, na którego długo czekano po Xantii. Samochód miał zawieszenie hydropneumatyczne nowej generacji. Za rok pojawia się Citroen C3, następca Saxo, który nawiązywał stylistyką do wspomnianego wcześniej 2CV. Później przyszła kolej na mniejsze C2 i jeszcze mniejsze C1. Pojawia się też następca Xsary, Citroen C4 w którym nie kręci się kierownica. Kręciło się tylko koło kierownicy, a jej centralna część była nieruchoma.

Oprócz samochodów osobowych Citroen produkuje również dostawczaki.

Citroen w nowym stuleciu

W XXI wieku pojawił się Citroen C5, na którego długo czekano po Xantii. Samochód miał zawieszenie hydropneumatyczne nowej generacji. Za rok pojawia się Citroen C3, następca Saxo, który nawiązywał stylistyką do wspomnianego wcześniej 2CV. Później przyszła kolej na mniejsze C2 i jeszcze mniejsze C1. Pojawia się też następca Xsary, Citroen C4 w którym nie kręci się kierownica. Kręciło się tylko koło kierownicy, a jej centralna część była nieruchoma.

Oprócz samochodów osobowych Citroen produkuje również dostawczaki.

Zobacz inne modele Citroen:

Citroen c3 aircross
Citroen Berlingo
Citroen C3
Citroen C4
Citroen C4 Picasso

samochody sportowe samochody miejskie samochody francuskie

citroen

Więcej o:

citroen

  • Wideo | Nowy Citroen C3 | "Citroen is back!"

    ZOBACZ TAKŻE: Wszystko o nowym Citroenie C3 INNE LINKI Citroen C4 Cactus PureTech 110 | Test | Spacer z chow chowem Citroen C4 Picasso i Grand Picasso FL | Naszpikowany technologiami Citroen E-Mehari | Biel jest w cenie

  • Nieznany Citroen SM - dziecko Citroena i Maserati

    Pasmo sukcesów i inwestycje Lata sześćdziesiąte i początek siedemdziesiątych były dla marki Citroen bardzo pomyślne. Duże zainteresowanie samochodami firmy i znaczne zyski były efektem ogromnych inwestycji w nowe technologie. To w tym czasie firma zakupiła licencję na produkcję silników Wankla

  • Citroen przywraca DS

    W ten sposób, w roku swoich 90. urodzin, Citroen rozpoczyna wprowadzanie nowej strategii, dzięki której prestiż marki ma zostać odbudowany. Nie chodzi tylko o wprowadzenie nowych modeli samochodów, ale także o przekonanie klientów do wizerunku Citroena, jako marki w pewien sposób kultowej

  • Citroen DS - akcesoria

    Pierwszym Citroenem ze znaczkiem "DS" będzie samochód o roboczej nazwie DS Inside - najmniejszy z całej serii. Koncept zostanie pokazany już w marcu w Genewie, a samochód w zapewne nieco zmienionej wersji trafi do sprzedaży na początku przyszłego roku jako DS3. W 2011 roku mają pojawić się kolejno

  • Citroen GT

    Citroen nigdy nie miał aspiracji budowania prawdziwych samochodów sportowych. Poza luksusowym modelem SM trudno znaleźć cokolwiek, co mogłoby konkurować ze sportowymi autami niemieckimi, czy włoskimi. Ujawnione do tej pory zdjęcia sugerują, że koncept GT to samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu

  • Citroen GQ Concept

    Savile Row, a nad całym projektem czuwał Mark Lloyd odpowiedzialny między innymi za Citroena DS3. Nikogo zapewne nie zdziwi informacja, że auto otrzymało napęd hybrydowy. Ten zastosowany w GQ bazuje na turbodoładowanym silniku benzynowym o pojemności 1,6 l. Koncepcyjny Grand Tourer Citroena rozpędza

  • Citroen DS3 Racing

    Wszystko o Citroen DS3 - PARKING.MOTO.PL Obecnie najmocniejszy Citroen DS3 posiada silnik 1.6 THP o mocy 155 KM. Już wkrótce do salonów trafi jednak wersja Racing, która co prawda będzie wyposażona w ten sam motor, ale o dużo większej mocy 207 KM. Sportowa wersja Citroena nie pojawiła

  • Znamy już ceny Citroena DS4!

    Sprawdziliśmy, jak jeździ Citroen DS4 Niewątpliwie urodziwe DS4 już zwyciężyło w konkursie na Najpiękniejszy Samochód Roku 2011, ale na tym nie koniec. Citroen DS4 otrzymał kolejną nagrodę w plebiscycie czytelników magazynu Auto Bild Niemiecki magazyn Auto Bild we współpracy ze swoimi europejskimi

  • Pustynny Citroen

    Zarówno wielkość, jak i kształty wskazują wyraźnie, że Citroen C-Cactus jest zapowiedzią następcy leciwego już modelu C3. O tym jak dokładnie będzie wyglądała C-trójka drugiej generacji świadczy także nowy minivan C3 Picasso. Połączenie realizmu najmniejszego citroenowskiego minivana z wymiarami

  • Salon Frankfurt 2011 | Citroen Tubik

    Citroen Tubik to hołd złożony dostawczym Citroenom z lat 1939-1981. Swoją stylistyką od razu przywołuje na myśl słynnego dostawczaka HY, którego produkcja trwała od 1948 roku aż do początku lat 80. Nazwa nawiązuje z kolei do przedwojennego furgonu TUB. Współczesny koncept jest całkiem spory

Copyright © Agora SA