Audi - Historia - Modele

Audi - Historia - Modele

Audi - niemiecki producent z długą historią

Audi to po łacińsku "słuchaj". Po nieniecku "słuchaj" to "horch", tak jak nazwisko założyciela koncernu Augusta Horcha.

Audi to niemiecki producent samochodów należący obecnie do koncernu Volkswagena. Siedziba Audi znajduje się w Ingolstadt w Bawarii.

Początki Audi sięgają roku 1899, kiedy August Horch z Carlem Benzem założyli przedsiębiorstwo Horch, gdzie produkowali luksusowe samochody. Przez kłopoty finansowe i problemy w zarządzie Horch odszedł ze spółki w 1909 r. zakładając swoje przedsiębiorstwo. Chciał je nazwać August Horch Automobilwerke GmbH, ale sąd zakazał mu ponownie użyć swojego nazwiska w nazwie. Horch przetłumaczył swoje nazwisko na łacinę i ostatecznie nazwał firmę Audi Automobilwerke GmbH.

Audi i jego pierwsze modele

Pierwsze Audi wyjechało z fabryki w Zwickau w 1910 r. W tym okresie najbardziej popularne były Audi Typ A i jego następca Typ B. Audi produkowało też wiele silników rzędowych o pojemnościach od 2,6 do 5,7l. Silniki od Audi świetnie sprawdzały się w samochodach wyścigowych i rajdowych. Już w 2024 r. firma pokazała pierwszy sześciocylindrowy silnik o pojemności 4,6 l. 3 lata wcześniej pojawił się Audi Typ K, pierwszy niemiecki samochód z kierownicą po właściwej stronie, czyli lewej.

Po I wojnie światowej założyciel Audi odszedł z przedsiębiorstwa. W 1928 r., podczas światowego kryzysu, spółkę przejęło DKW.

Później, w 1932 r. DKW, spółka-córka Audi, wspomniane na początku zakłady Horch oraz Wanderer łączą siły i powstaje Auto Union. Cztery przeplatające się pierścienie, które do dzisiaj są logo Audi powstały właśnie wtedy. Miały symbolizować czterech wymienionych udziałowców spółki.

Efektem współpracy był Audi Front, pierwsze europejskie auto z sześciocylindrowym silnikiem i napędem na przód. Samochód był produkowany między 1933 a 1938 r. Później marka Audi zniknęła na prawie 30 lat z rynku.

Audi zdobywa rynek

W roku 1959 Auto Union należało do Daimler-Benz, jednak nie miało to większego znaczenia dla Audi. W 1966 r. spółka należała już w całości do Volkswagena. Rok wcześniej pojawił się nowy samochód pod marką Audi, bazujący na DKW F102.

W 1968 r. jeden z pracowników zaprezentował projekt Audi 100. Od tego czasu nowe samochodu Audi miały w nazwie ilość koni mechanicznych, którymi dysponowało auto.

Znany dzisiaj slogan reklamowy Audi „Przewaga dzięki Technice (Vorsprung durch Technik) pojawił się w 1971 r. Od stycznia 1985 r. po wielu perypetiach z przejęciami i nazwami, jako oficjalna nazwa przedsiębiorstwa zostaje przyjęte Audi AG. Obecnie ponad 99 proc. akcji Audi należy do Volkswagena. Resztą obraca się na niemieckich giełdach.

Audi i jego sportowe modele

Audi dorobiło się swojej spółki-córki quattro GmbH. Zajmuje się ona produkcją sportowych wersji Audi, które na ulicy można spotkać z dopiskiem RS. Spółka zajmuje się też przygotowywaniem wyścigowych samochodów, które zbierają laury dla Audi. Dzięki quattro Audi może poszczycić się szeroką gamą samochodów sportowych. Od Audi RS 4, przez 5,6 do 7. Mają nawet w ofercie sportowego SUVa. Wisienką na torcie Audi jest R8, zaprezentowany po raz pierwszy w 2006 r. w Paryżu. Druga generacja Audi R8 z dziesięciocylindrowym silnikiem konkuruje z takimi samochodami jak Lamborghini Huracán, Ferrari 488 GTB, Honda NSX, Nissan GT-R czy Porsche 911.

Jak wskazuje nazwa spółki, z fabryk quattro GmbH wyjeżdżają samochody Audi tylko z napędem na cztery koła.

Przegladaj inn modele Audi:

Audi Q5
Audi Q4
Audi A1
Audi A6
Audi Q8



samochody sportowe samochody miejskie samochody niemieckie

audi

Więcej o:

audi

  • Audi S3

    Zwykle między północą a godziną szóstą rano koncentracja człowieka spada do krytycznie niskiego poziomu. Wtedy nawet najlepszym pracownikom mogą przydarzyć się idiotyczne wpadki - stwierdził prof. Martin Moore-Ede z Uniwersytetu Harvarda w USA. Czyżby fabryki Audi pracowały tylko na dzienne zmiany

  • Akcja Serwisowa Audi

    Importer samochodów Audi, Kulczyk Tradex Sp. z o.o. poinformował, że po automatycznym otwarciu pokrywy tylnej bagażnika może dojść do niespodziewanego i niezamierzonego jej zamknięcia, co może spowodować obrażenia użytkownika pojazdu. Usterka spowodowana jest nieprawidłowym działaniem elementów

  • Audi Alhambra

    ...Audi Alhambrę, czyli rodzinnego Seata z przednim i tylnym pasem przeszczepionym z Audi Q5. Pod maską egzemplarza z 2006 roku drzemie 2-litrowy turbodiesel, spotykany również w modelach spod znaku czterech pierścieni. Jak Wam się podoba koncepcja nowego modelu Audi? ZOBACZ TAKŻE: Audi A6

  • Audi A5 po liftingu

    Audi udoskonala całą rodzinę A5. W modelach A5 Sportback, Coupé, Cabriolet i S5 poprawiono silniki, napęd quattro i system Infotainment oraz wygląd. Zmodyfikowane modele "S" można rozpoznać po nowych światłach, nowych detalach nadwozia i nowych lakierach z efektem kryształowym. Interesujące zmiany

  • Audi i jego zabawki

    Targi zabawek w Niemczech mają długą tradycję. Te w Nürnberg organizowane są już po raz 61. Za to po raz pierwszy pojawił się na nich wystawca produkujący jednocześnie prawdziwe samochody, firma Audi, a dokładniej mówiąc jej spółka zależna Quattro GmbH. To bardzo interesujący projekt - mówi

  • Audi nie będą już takie same

    Tak wygląda Audi A1 Sportback Różnice pomiędzy poszczególnymi modelami Audi zacierały się wraz z premierami najnowszej odmiany A4, A8 i A6. Teraz cała gama niemieckiej marki wygląda bardzo podobnie. I choć jest to trend globalny (inni producenci - chociażby konkurencyjne BMW - postępują podobnie

  • Driftujące Audi R8 GT to najmocniejsze tylnonapędowe Audi w historii

    Nowe Audi R8 GT powstanie w limitowanej edycji specjalnej. Producent informuje, że wyprodukowane zostaną dokładnie 333 samochody. Od strony stylistycznej R8 GT wyróżnia się przede wszystkim karbonowym pakietem aerodynamicznym i specjalnymi lekkimi 20-calowymi kutymi felgami, obutymi w opony

  • Audi Q5 2.0 TDI 190 KM | Test | Po prostu Audi

    Ostatnio z SUV-em Audi miałem do czynienia przy okazji testu SQ5 TDI plus. Rok temu. Dobrze to wspominam, dlatego miałem spore oczekiwania względem następcy. W porównaniu do pozostałych modeli Audi, poprzednie Q5 mocno trąciło myszką - od 2008 roku motoryzacja zmieniła się nie do poznania. W Audi

  • Audi e-tron - wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV Audi

    Audi już odlicza do premiery Audi e-tron. Elektrycznego SUV-a mogliśmy zobaczyć w Genewie, ale wciąż krył się przed nami w charakterystycznym, kolorowym kamuflażu. Brak oficjalnej prezentacji nie przeszkodził jednak Niemcom w zbieraniu zamówień na nowy model. Audi chwali się, że e-tron cieszy

  • Mercedes wyprzedził Audi

    W ostatnim czasie Audi i BMW prowadziło inteligentną, ale bardzo agresywną kampanię reklamową nie stroniącą od opinii na temat konkurencji. Trudno się dziwić skoro niemieckie marki szły łeb w łeb i walczyły o palmę pierwszeństwa wśród marek luksusowych. W pierwszej połowie roku królem pozostało BMW

Copyright © Agora SA